Tichá Orlice - úvodní informace

  1. Pramení na česko-moravských hranicích pod vrchem Jeřáb, v oblasti Králického Sněžníku, nad obcí Horní Orlice. Teče zprvu k severozápadu. u Mladkova se stáčí k jihozápadu, za Jablonným nad Orlicí pokračuje zhruba k západu, aby se za Chocní stočila opět k severovýchodu až k soutoku s Divokou Orlicí u Albrechtic nad Orlicí.
    Plocha povodí je asi 772 km2, délka sjízdného úseku 91,3 km.


  2. Horní část nad Jablonným nad Orlicí má velký spád s četnými vlnami a prahy, řečiště je balvanité a jen zřídka sjízdné. Z Jablonného do Chocně řeka volně proudí zalesněným hlubokým údolím, místy se rozšiřujícím. Pod Letohradem začíná silně meandrovat, mezi Ústím a Chocní meandrů ubývá, aby se v ještě větší míře objevily pod Chocní. Zde už se údolí rozevírá, řeka teče převážně mezi poli a loukami. Nicméně břehy jsou zde silně zarostlé a porost často zasahuje do řečiště, což činí plavbu obtížnou, za vyšší vody i nebezpečnou! Navíc nad Plchovicemi se řeka dělí na dvě dlouhá ramena, lépe sjízdné bývá to pravé. Pod Plchovicemi se koryto rozšiřuje a plavba je snazší. Ani dolní tok řeky není téměř zasažen komerčním vodáctvím, snadno se může stát, že ani v létě nenarazíme na žádnou jinou skupinu vodáků.


  3. Pro sjízdnost z Lichkova se udává minimum 45 cm na tamním vodočtu, optimum je kolem 80 cm. Z Mladkova minimum 50 cm na vodočtu v Sobkovicích, 35 cm postačí z Jablonného. Z Letohradu potřebujeme minimálně 30 cm na vodočtu v Dolních Libchavách. Pro sjízdnost z Ústí je minimum 40 cm, z Chocně 35 cm a z Korunky 30 cm, vše na vodočtu v Malé Čermné.


  4. Obtížnost:
    úsekř. kmspádobtížnost
    Lichkov - Mladkov 91,3 - 89,0 14,0 promile WW III
    Mladkov - Jablonné nad Orlicí 89,0 - 78,8 7,2 promile WW II-
    Jablonné nad Orlicí - ústí 78,8 - 0,0 2,0 promile WW I


  5. Na horním toku je za vyšších vodních stavů rychlost plavby zhruba 6 - 8 km/h. Na středním a dolním toku pouze 3 - 5 km/h, vzhledem k četným jezům, meandrům, pobřežnímu porostu a nízkému spádu.


  6. Železnice i silnice sledují řeku po celé délce. Úsek Lichkov - Mladkov sjedeme asi za hodinu, dále do Jablonného potřebujeme další 2 hodiny. Úsek z Jablonného do Letohradu asi 3 hodiny. Z Letohradu k ústí počítejme se 3-4 dny plavby.


  7. Tábořiště najdeme na řece v Oldřichovicích (ř. km 52,3), Brandýse nad Orlicí (35,1) a Žďáru nad Orlicí (1,55). Přespat lze u řeky naštěstí i na řadě jiných míst.


  8. Poznámky k jezům a vodácké zajímavosti:

    48,7 býv. jez přenášení vpravo v 3,0 !! úzký průjezd protržením mezi larseny Protržení býv. jezu vytváří poměrně ostrou zatáčku, navíc z obou stran obehnanou larseny. Snadno by tu mohlo dojít k zaklínění padlého stromu atp., navíc průjezd je úzký - za SV a VV prohlédnout!
    28,7 přenášení vlevo jez v 2,0 N vp X (válcový) Horní bubny obtížné přenášení Nezbývá než přenést. Lodě lze velmi obtížně položit na vodu hned pod jezem vl. Případně je můžeme přenést přes následující most s doprava a tam z mola spustit na vodu - to má ale smysl pouze pokud chceme další jez (28,4) objet náhonem. Na náhonu jsou ale 2 velmi nízké most s, které lze podjet jen velmi obtížně a jez přenášení vpravo X elektrárna, kterou nezbývá než přenést. Asi lépe nahlédnout do koryta pod jezem na ř. km. 28,4 a pokud pod ním poteče aspoň jakž-takž rozumné množství vody, přenést od jezu na ř. km 28,7 až na ř. km 28,0 a tam vl nasednout.


  9. Hospody, které stojí za návštěvu:

    35,45 Brandýs nad Orlicí, bar U Podkovy (200 m vp, na náměstí) - výborná Polička a Krakonoš, vaří. Otevřeno až od 15 h.
    35,1 Brandýs nad Orlicí, občerstvení na tábořišti U Konťáku (vp) - velmi příjemná 10° Konrad.
    28,0 Choceň, restaurace Hrom do police (150 m vp z řeky, příp. 200 m vl od 2. most s na náhonu) - široká nabídka poličského piva. Nefiltrovaná 12° je výborná.


  10. Kulturní a jiné zajímavosti:

    ... zatím nezpracovány




Aktuálnost vlastní kilometráže (aneb stavu v kterém roce by měla odpovídat kilometráž jednotlivých úseků):
ř. km.úsekstáří kilometráže
52,3 - 0,0 Oldřichovice (Cakle) - soutok s Divokou Orlicí srpen 2019

Aktuálnost těchto úvodních informací zhruba odpovídá aktuálnosti vlastní kilometráže.



Tudy se dostanete na