Moravská Sázava - úvodní informace
-
Vzniká soutokem několika potoků v Podorlické pahorkatině poblíž Lanškrouna. Z počátku
teče k jihu, za Žichlínkem se obrací k východu, za Zábřehem pak k jihovýchodu a po několika
kilometrech ústí zprava do Moravy na ř. km 292,4. Plocha povodí měří 507 km2, délka sjížděného toku je
mírně přes 30 km.
-
V nejhořejší části má řeka bystřinný charakter, poblíž Lanškrouna pak vtéká do roviny a
začíná meandrovat. Břehy jsou silně zarostlé, takže na horním úseku nad Krasíkovem je
plavba náročná, lze zde očekávat i padlé stromy. Od Krasíka již není zarostlejších
míst, spád se mírně zvyšuje a říčka vtéká do hezkého zalesněného údolí, kde ji mnohokrát
kříží železniční trať Olomouc - Praha (ta se nyní napřimuje, proto na několika
místech momentálně stojí jak mosty staré tratě, tak nové). Od Hoštejna se řeka rozšiřuje a
napřimuje. I pod Krasíkovem můžeme potkat spadlý strom, ale vzhledem k přehlednosti toku by
neměl způsobit problémy. Jezů na řece mnoho není.
Od Krasíkova je řeka sjízdná i pro otevřené lodě, s úsekem nad ním nemám osobní
zkušenost, možná tu lze očekávat i místa pro deblovku příliš úzká.
Jediným za vhodných podmínek sjízdným přítokem je Březná.
Tábořiště v blízkosti říčky nejsou.
-
Říčka je sjízdná na jaře a po deštích. Pro sjízdnost Moravské Sázavy z Žichlínku či
Krasíkova je třeba minimálně 50 cm na vodočtu v Lupěném (mělo by odpovídat 40 cm
na vodočtu v Krasíkově na ř. km 27,2 - pokud existuje, nevšiml jsem si ho). Pro sjízdnost z
Lupěného postačí 40 cm v Lupěném.
-
Obtížnost:
úsek | ř. km | spád | obtížnost |
Žichlínek - Lupěné |
30,4 - 8,7 |
2,2  |
WW I- |
Lupěné - ústí |
8,7 - 0,0 |
2,5  |
ZW C |
-
Rychlost plavby je nad Krasíkovem asi 3 - 4 km/h, pod ním zhruba 5 - 6 km/h.
Úsek z Krasíkova či Žichlínku do Zábřeha lze sjet za jeden den.
-
Silnice i železnice (trať 270) sledují v nevelké vzdálenosti celý sjížděný tok
řeky. Při využívání železnice je možné končit buď v Zábřehu nebo až v Lukavici (ještě 5,2 km
po toku Moravy). Plavbu obvykle zahajujeme v Krasíkově či Žichlínku, při nižším stavu v
Hoštejně, končíme obvykle v Zábřehu.
Přepravovat lodě coby spěšniny přestaly České dráhy v roce 2005.
-
Zdravotní středisko nalezneme pouze v Zábřehu, zásobování je dostupné ve všech vesnicích
podél toku.
- Poznámky k jezům a vodácké zajímavosti:
t.č. o ničem zajímavém nevím.
- Hospody, které stojí za návštěvu:
t.č. o žádných nevím.
- Kulturní a jiné zajímavosti:
Žichlínek - barokní kostel, poblíž něj dvě cenné rokokové sochy (sv. Jan Nepomucký,
sv. Jan Evangelista).
Rychnov - hřbitov s barokním kostelem obehnaný masivní zdí se střílnami, kamenná
barokní brána.
Třebařov - na severním okraji obce zřícenina kláštera Koruna Panny Marie ze 13.
století. letovisko, pozdně gotický kostel z r. 1452, později
upravovaný.
Tatenice - dvojkřídlý renesanční patrový zámek vzniklý přestavbou gotické tvrze,
nepřístupný, část z něj funguje jako hostinec. Barokní kostel s gotickou madonou z kláštera
v Třebařově.
Hoštejn - zbytky hradu ze 13. století na dominantním vrcholu nad vsí. Hříceniny
rozebrány při stavbě železnice Olomouc – Praha, zachovány valy a příkopy a drobné zbytky
zdiva paláce. Na nejvyšším místě hradu památník dokončení stavby železnice.
Zábřeh - okresní město s řadou průmyslových závodů. Gotický hrad přestavěn v 16.
století na renesanční zámek, později upravovaný, v 18. století přistavěno prosté patrové
barokní křídlo. Z původního hradu dochovány sklepy a mohutná obvodová hradba. Barokně
upravený filiální kostel sv. Barbory se středověkým jádrem, gotickým opěrným systémem a
masivní věží. Na náměstí barokní morový sloup, empírová kašna.
Rájec - u silnice do Ráječka smírčí kříž
Aktuálnost vlastní kilometráže (aneb stavu v kterém
roce by měla odpovídat kilometráž jednotlivých úseků):
ř. km. | úsek | stáří kilometráže |
30,4 - 27,2 |
Žichlínek - Krasíkov |
neprověřeno, cca 1997 |
27,2 - 4,5 |
Krasíkov - Zábřeh |
květen 2006 |
4,5 - 0 |
Zábřeh - ústí |
neprověřeno, cca 1997 |
Aktuálnost těchto úvodních informací zhruba odpovídá stavu
v květnu 2006.
Tudy se dostanete na